گویند که  دوزخی  بود  عاشق  و مست


قولی است خلاف دل در آن نتوان بست


گر عاشق و مست  دوزخی  خواهد  بود


فردا  باشد  بهشـت همچون  کف  دست


 


 


این کوزه چو من عاشق زاری بوده است


در  بند  ســر زلف نــگاری  بــوده است


ایــن  دسته  کــه  بر  گردن او می بـینی


دستی است که بر گردن یاری بوده است

 


 


دارنده    چو   ترکیب    طبایع   آراست


از بهر چه او فکندش  اندر کم  و  کاست


گر نیک  آمد  شکستن  از  بهر  چه  بود


ور نیک نیامد این صور ، عیب کراست


 


 


این  بحر وجود  آمده  بیرون  ز نهفت


کس نیست که این گوهر تحقیق  بسفت


هر کس سخنی از سر سودا گفته است


زان روی که هست کس نمی داند گفت


 


 


دل   سر  حیات    اگر  کماهی  دانست


در  مرگ   هم    اسرار  الهی   دانست


امروز که   با   خودی   ندانستی   هیچ


فردا که ز خود روی چه خواهی دانست


 


 


گردون نگری ز قد فرسوده ماست


جیحون اثری ز اشک آلوده ماست


دوزخ شرری ز رنج بیهوده ماست


فردوس دمی ز وقت آسوده  ماست


 


 


فصل  گل  و  طرف   جویبار  و لب  کشت


بــا  یـک  دو  سـه   دلبـری  حــور سـرشت


پیش  آر  قــدح   که  بـاده  نــوشان صــبوح


آسوده   ز  مسجدند   و   فــارغ   ز  بـهشت


 


 


بر چـهره  گـل  نـسیم   نـوروز  خـوش  است


در صحن  چمن  روی  دل افروز خوش است


از دی که گذشـت  هر  چه گویی خوش نیست


خوش باش و زدی مگو که امروز خوش است


 


 


ساقی ، گل و سبزه بس طربناک شده است


دریـاب  که  هفته  دگـر  خـاک  شده  است


می نـوش و گـلی بچـین کـه تـا  در نـگری


گل خاک شده است سبزه خاشاک شده است


 


 


چون لاله به  نوروز قدح  گیر به  دست


با  لاله  رخی  اگـر ترا  فرصت  هست


می نـوش به خـرمی که این چـرخ کـبود


ناگـاه  تـرا  چـو   خـاک   گـرداند  پَست


 


 


دوران جهان بی  می  و  ساقی  هیچ  است


بی   زمزمـه   نـای   عـراقی  هیـچ   است


هر  چند   در  احــوال   جــهان   می نگرم


حاصل همه عشرت است و باقی هیچ است